Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Yhdistyksen vuosikokous 2015

Lisätty 01.10.2015

Yhdistyksemme vuosikokousta vietettiin 28.8.2015 Rengossa, Nummen koulun tiloissa. Tällä kertaa kokoukseen oli uskaltaunut allekirjoittaneen lisäksi 4 jäsentä. Kokouksen vieraaksi oli saapunut Hämeenlinnan kaupungin vesistöasiantuntija Heli Jutila. Hän piti mielenkiintoisen puheenvuoron laskeutusaltaista osana järvien suojelutyötä. Laskeutusaltaalla tarkoitetaan esimerkiksi ojan yhteyteen kaivamalla tai patoamalla tehtyä vesiallasta, jonka päätarkoituksena on kerätä pelloilta ja valuma-alueilta veden mukana liikkeelle lähtenyttä maa-ainesta ja estää sitä pääsemästä vesistöön. Laskeutusaltailla voidaan pysäyttää veteen joutunutta kiintoainetta, sekä poistaa ja pidättää myös veteen liuenneita ravinteita. Niitä pidetäänkin kustannustehokkaina työkaluina järven veden laadun kestävään parantamiseen pitkällä aikavälillä.

Heli oli myös tutustunut suojeluyhdistyksen järvien valuma-alueisiin ja esittikin joitain paikkoja joille laskeutusallas soveltuisi. Keskustelimme kokouksessa, että yhdistys voisi lähteä ajamaan asiaa eteenpäin ja ensimmäinen tavoite voisi olla yhden altaan pienimuotoinen pilottiprojekti. Toivottavasti saamme tähän asiantuntija-apua jatkossakin Hämeenlinnan kaupungilta. Myös alueen toimijoiden ja yhdistyksen yhteistyö on tärkeässä roolissa projektin aikaansaamiseksi. Kokouksen aineistot löytyvät tuosta alta.

Kokouksen pöytäkirja ja liitteet.

Heli Jutila aineistot: Raidonjärven valuma-alue ja kohteet.pdf ja Laskeutusallas-kosteikko_suunnittelusta toteutukseen.pdf